سماگلوتاید به کاهش وزن افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و کاهش هیپوگلایسمی کمک می‌کند

7 آوریل 2017- یک مطالعه‌ی جدید نشان داد که مصرف داروی سماگلوتاید به کاهش وزن افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کرده، خطر هیپوگلایسمی را کاهش می‌دهد و دستیابی به میزان هموگلوبین A1c هدف را امکان پذیر می کند.

سماگلوتاید(Semaglutide) که توسط شرکت نووو نوردیسک تولید شده و یکبار درهفته تزریق می شود با تحریک ترشح انسولین، سرکوب ترشح گلوکاگون و کاهش اشتها، به کنترل دیابت افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند.

سال گذشته شرکت نووو نوردیسک این دارو را به آژانس دارویی اروپا (EMA) ارائه نمود و تایید استفاده از این دارو برای درمان دیابت نوع 2 در اروپا را دریافت کرد.

در یک مطالعه‌ی پیگیری، محققان موسسه‌ی تحقیقات بهداشتی MedStar در آمریکا، درمان با سماگلوتاید(که از گروه داروهای آگونیست گیرنده‌ی GLP-1 است) را با انسولین گلارژین مقایسه نمودند. محققان به دنبال روشی برای دستیابی به کنترل مطلوب قندخون برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بودند.

در این تحقیق که در 196 سایت و در 14 کشور انجام شد، 8 هزار فرد بالغ مبتلا به دیابت نوع 2 شرکت داشتند که سن آنها 18 یا بالاتر بوده و کنترل قندخون ضعیفی با مصرف متفورمین به تنهایی یا در ترکیب با داروهای سولفونیل اوره داشتند.

آنها به طور تصادفی در گروه درمان با سماگلوتاید (تزریق یکبار درهفته) یا انسولین گلارژین برای مدت 30 هفته قرار گرفتند، محققان مقدار هموگلوبین A1c افراد را در شروع ودرطول تحقیق مانیتور کرده و میانگین تغییر وزن بدن آنها را ثبت کردند.

محقق ارشد این مطالعه دکتر Vanita Aroda گفت: نتایج حاصل از آنالیزهای پیگیرانه نشان داد تزریق یک بار در هفته‌ی سماگلوتاید صرفنظر از نوع درمان خوراکی فعلی افراد شرکت کننده، به طور مداوم با کاهش قندخون و وزن آنها همراه بود. همچنین افراد تحت درمان با سماگلوتاید اپیزودهای هیپوگلایسمی کمتری را تجربه کرده و بخوبی دارو را تحمل کردند، پروفایل ایمنی سماگلوتاید مشابه با سایر آگونیست‌های گیرنده‌ی GLP-1 بود.

نتایج این مطالعه در نود و نهمین نشست سالانه‌ی انجمن غدد درون ریز و نمایشگاه فلوریدا ارائه گردید وهمچنین درمجله‌ی the Lancet Diabetes and Endocrinology journal منتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/type-2-diabetes-drug-semaglutide-aids-weight-loss-and-decreases-hypoglycemia-97038148.html